الاثنين، 30 يوليو 2012

كلمات . اغنية فاتت جنبنا . عبد الحليم حافظ


فاتت جنبنا ♦♦ عبد الحليم حافظ ☺☺ من تأليف حسين السيد
♦♦♦
فاتت جنبنـا .. انا وهـو
وضحكت لنا .. انا وهو

رديت وكمـــــان رديت .. وفضلــت أرد لحـد ما فـاتت
ونسيت روحي وصحيت .. أتاريها خذت الشمس وغابت

وانشغلت وقبل ما يطول انشغــــــــالي
رحت سائل روحي واحترت في سؤالي

انا بافكر ليــــــــه
وبشغل روحي ليه

اعرف منيــن إنها قصــــداني انا .. مش هو
واعرف منين أن الضحكة دي مش .. لـه هو
ولـيـــــه انا .. ليـــــــــــــــــــــــ ـه مش هو

مرة تانية برده صدفة .. كنت انا وهو في طريقنا
شفنا خطوة حلوة جاية .. وضل تالـــــت بيسابقنا

التفــــــــــــــــــت لقيتـها هـــــــي
حاجة مش معقــــــــــــــــــولة هي
وابتديت اسمع في قلبي .. لحن حب
لحن حب جديد عليَّ .. جديد علـــيَّ

سمعت منها كام كلمـــة
ما قالتش منهم ولا كلمة

بس انا حسيـت .. ولأول مرة انا حسيـت .. ولأول مرة باعيـــــش وباحــــس
ولقيتني بادوب .. في كلام الهمس بادوب .. في كلام الهمس الي مالوش حس

ضحكت تاني نفس الضحكة .. وراحت ماشيـــة
زي الدنيا ما تيجي في ثانية .. وتمشي في ثانية

بصيت لصاحبي لقيته .. جنبي وما هوش جنبي
عايز يقـــــــول كلمة .. اتقالت جـــوه في قلبي

كنت عايز اسأله .. هو كمان حس بيها وانشغل
ورجعت اقـــــول .. رجعت اقــــــــول

انا بافكر ليــــــــه
وبشغل روحي ليه

اعرف منيــن إنها قصــــداني انا .. مش هو
واعرف منين أن الضحكة دي مش .. لـه هو
ولـيـــــه انا .. ليـــــــــــــــــــــــ ـه مش هو

روحــــت انا .. انا روحت
روحت مش عارف مالــي
ما اعرفش إيه اللي جرالي
فرحان عايز اضحك .. مهموم عايز أبكي
لا دموعي طايلها .. ولا لاقي حتى أشكـي

حبيتــــــها .. ايوه انا حبيتها .. مش قادر أنسى ضحكتــــها
مش يمكن دي فرحة عمري .. والفرحة مـا صدقت لقيتـــها
كـــــان فين اليوم ده غايب عني .. تسلملي وتسلم ضحكتها

وبعد يومين ابتدى قلبي .. يصحى من الفرحة وصحاني
يسألني امتى هنشوفها .. وأنا أقول له نشوفـها فين تاني

والليالي دوبتني وشيبت فكري وظنــــــــوني
لما طيف الغيرة شوفته .. بيترسم قدام عيوني

إن لقيت صاحبي بيضحك .. أقـــــول .. دي لازم قابلــته
وإن لمحت في عينه شكوى .. أقول .. دي لازم خاصمته

مالقتش طريق قدامي .. يرحمني من العـــــذاب
غير إني أدور وأسال.. وأعرف منها الجــــواب

وعرفـــــت طريقها عرفته
وشقيت على بال ما عرفته

وبعت كلمتين مش أكتر من سطرين
قلت لها ريحيني قولي لي أنا فيــــن

وجاني الرد جاني .. ولقيتها بتستـــــــــــــــناني
وقالتلي أنا من الأول .. باضحك لك يا اسمراني

انا .. انـا ايوه انــــا .. انــــــا .. مش هـــــــو